Juoksu

Juoksu on varmasti kautta aikojen yksi suosituimmista urheilun muodoista. Laji viehättää yksinkertaisuudellaan ja samalla kovalla vaatimustasollaan. Erot huipulla ovat niin pieniä, että tarvitaan äärettömän kovaa harjoittelua ja kurinalaista elämää, jotta voi juosta maailman huipulla. Juoksussa on useita eri alalajeja, joissa kilpaillaan, esimerkiksi pikajuoksu, estejuoksu ja pitkän matkan juoksu. Harrastajillekin löytyy useita hyviä vaihtoehtoja, sillä joku tykkää juosta 10 kilometrin matkaa radalla, kun taas joku toinen haluaa juosta maastossa.

Juoksun aloittaminen on varsin helppoa. Tarvitaan vain lenkkarit, jotka vetäistään jalkaan ja sitten voikin jo pinkaista juoksuun. Jos ei ole juossut aiemmin kovin paljon, kannattaa aloittaa kevyesti, sillä paikat tulevat helposti kipeäksi. Moni saattaa venäyttää pohkeen tai reiden, tai nilkka saattaa vääntyä, mikäli juoksutekniikka ei ole hallussa. Moni aloittelija tekee myös sen virheen, että lähtee juoksemaan heti alussa liian nopeasti. Tämä ilmenee siten, että pari sataa metriä juostuaan, alkaa kylkeen pistää ja juoksu on pakko lopettaa. Kannattaa siis aloittaa kevyesti ja rytmittää juoksua niin, että pystyisi juoksemaan koko matkan tasaista vauhtia, olipa sitten juoksemassa 5 kilometrin tai 20 kilometrin matkaa.

Juoksuharrastuksen aloittamiseen tarvitaan siis ainakin lenkkarit, mutta mistä muista varusteista voi olla hyötyä juostessa? Jokin tekninen paita on hyvä olla, sillä se poistaa hien iholta, ja on helpompi pysyä lämpimänä juostessa. Lisäksi voi olla hyvä hankkia juoksutrikoot, jotka ovat yleensä tiukat ja teknisestä materiaalista valmistetut. Näin ollen housujen lahkeet eivät turhaan lepata edestakaisin ja ilmanvastuskin pysyy pienenä. Jos aikoo juosta pidempää matkaa, voi olla hyvä pitää mukana juomapullo ja sille vyöteline, jotta ei tarvitse kanniskella pulloa käsissään juoksun aikana. Pidemmällä matkalla on hyvä huolehtia nesteytyksestä, ja kokonaan ilman vettä juostessa, saattaa alkaa voida pahoin. Huolehdi siis hyvästä nesteytyksestä.

Monet ottavat juoksemisen myös ulkoiluna ja maisemien katseluna. Voi olla hyvä idea mennä vaikkapa autolla johonkin uuteen paikkaan uusiin maisemiin ja juosta lenkki siellä. Näin pystyy helposti tutustumaan uusiin paikkoihin ja nauttimaan vaihtelevista lenkkimaastoista.

Kuten jo aiemmin todettiin, juoksussa pystyy kilpailemaan varsin monenlaisissa lajeissa. Pikajuoksu on urheilun katsojien mielestä aina kiinnostavaa, sillä siinä kisataan siitä, kuka on kaikkein nopein. Maailman huiput juoksevat 100 metrin matkan alle 10 sekunnissa, mikä on melkoinen pikapyrähdys. Muita suosittuja muotoja ovat muun muassa pikaviestit, joissa juostaan joukkueella esimerkiksi 4×100 metrin matka. Matkoja on muutenkin useita 200, 400 ja 800 metrin lyhyemmistä matkoista aina 5 kilometrin ja 10 kilometrin matkoihin. Lisäksi maratonia pidetään juoksulajien kuninkuuslajina, sillä siinä juostaan 42 kilometrin matka. Maailman parhaat pystyvät juoksemaan tämän alle 2 tunnissa, joten puhutaan jo todella kovista ajoista. Kaikki edellä mainitut lajit ovat myös olympialajeja, joita suuri yleisö aina innolla seuraakin.

Leave a Comment

shesha