Uinti

Uinti on hyvä harrastusmuoto niin nuorille kuin vanhemmillekin, mutta sen lisäksi se on suosittu kilpaurheilulaji. Uimataito on tärkeää, ja suurin osa ihmisistä osaakin uida edes välttävästi. Uidessa kunto kehittyy todella nopeasti ja samoin uintitekniikka paranee isoin harppauksin. Vanhemmalla väestöllä saattaa olla jotakin liikuntaelinvaivoja, jolloin esimerkiksi tavallinen kuntosaliharjoittelu sattuu niveliin ja lihaksiin. Uidessa taas ollaan vedessä, jolloin vesi kannattelee ja tukee lihaksia ja niveliä, ja näin ollen ne eivät myöskään rasitu samalla tavalla kuin kuntosalilla. Siksi uinti sopiikin harrastukseksi niin monelle.

Uintitekniikoita on useita erilaisia ja vain harva osaa ne kaikki. Moni harrastaja osaa pari kolme uintitekniikkaa, ja niillä pärjääkin varsin mainiosti. Selkäuinti on luultavasti helpoin oppia, sillä siinä maataan vedessä selällään ja kauhotaan käsillä vauhtia. Vesi kannattelee ihmistä aika hyvin selällään maatessa, joten tästä tekniikasta on helppo aloittaa. Muut yleisimmät uintitekniikat ovat rintauinti ja vapaauinti. Näillä tekniikoilla pääsee etenemään varsin kovaa vauhtia, ja varsinkin vapaauinti näyttää joskus pikajuoksijan menolta.

Uintia voi harrastaa kesäisin luonnonvesissä, esimerkiksi meressä tai järvessä. Lämpimissä maissa voi uida luonnonvesissä ympäri vuoden. Muutoin täytyy tyytyä uimahalleihin, joita toki löytyy varsin hyvin monestakin kaupungista. Suurimmissa uimahalleissa on useita eri altaita eri tarkoituksiin. Yleensä halleista löytyvät kilparadat, lastenaltaat, kuntoaltaat ja ehkä jokin suurempi monitoimiallas. Niiden joukosta löytyy siis varmasti jokaiselle jotakin.

Leave a Comment